MŽP posílá 60 milionů na jiné než plastové nádobí
Na akcích města v České Kamenici přestanou používat jednorázové kelímky, stejným způsobem omezí jejich využití i v Poděbradech nebo Hodoníně. Díky ministerské dotaci rozšíří svou infrastrukturu pro poskytování vratných kelímků např. společnost NICKNACK s.r.o., která tak svůj vratný systém bude moct nabídnout městům a obcím, která nemají kapacity či dostatečné využití. Zajímavé jsou i projekty BEZPETEK a.s., které přispějí snížení spotřeby PET lahví zřízením sítě pro natočení perlivé či neperlivé vody do vlastních nádob.
MŽP již vloni na podzim představilo návrh zákona o omezení dopadu jednorázových plastů na životní prostředí. V EU totiž od července letošního roku bude zakázán prodej mj. vybraných jednorázových plastových výrobků, jako jsou příbory, talíře, brčka či vatové tyčinky. Dotace vedoucí ke snižování vzniku odpadů jsou účinným opatřením, díky němuž ČR nečeká na zákazy a omezení a aktivně jednorázové plasty eliminuje.
„Nikdo dnes nestojí o záplavy jednorázových plastů. Pro životní prostředí představují velkou a nesmyslnou zátěž. Díky připravované legislativě, mohutným dotacím a široké osvětě jsme na cestě ke skoncování se zbytečným nádobím pro pouhou jednu konzumaci,“ vysvětluje ministr Richard Brabec a připomíná i iniciativu ministerstva #dostbyloplastu, která se právě na redukci množství jednorázových obalů zaměřuje. Tato kampaň je důležitou součástí aktivit MŽP v této oblasti už od roku 2018, kdy vznikla s cílem připravit českou veřejnost a podnikatele na tehdy chystané změny evropské odpadové legislativy. Ministerstvo prostřednictvím #dostbyloplastu nejen pomohlo šířit osvětu o tématu, ale také přijímalo zpětnou vazbu o úskalích, na která občané naráželi, a snažilo se o jejich aktivní řešení. Zkušenost s dobrovolným omezováním plastů byla zásadní i pro přípravu související dotační výzvy OPŽP. V současné době se snažíme na kampaň navázat stabilní iniciativou na platformě pro udržitelné Česko – ČR 2030, spočívající v přijetí dobrovolného závazku podniků, veřejné správy i jednotlivců. Prostřednictvím těchto závazků jsou společnosti motivovány k udržitelnějšímu fungování, a to nejen v oblasti jednorázových plastů.